Pár hónap alatt is formába lendülhetünk

Kovács Gabriella 20 éves kora óta dolgozik edzőként, a mozgás egész életében fontos szerepet játszott. Nagy hangsúlyt fektet a megelőzésre, célja egy jobb és fájdalommentesebb élet. Kovács Gabriellával az életmódváltásról, a különböző mozgásformákról és a közelgő bikiniszezon előtti utolsó nagy hajráról beszélgettünk.

KG1

Viharsarki Kanapé: Hogyan tegye meg az az első lépéseket, aki korábban nem mozgott rendszeresen? Miként érdemes belevágni az életmódváltásba?
Kovács Gabriella: Először is fejben kell eldönteni. A legfontosabb, hogy határozzunk meg egy reális célt: mit akarunk elérni, miért szeretnénk életmódot váltani.

A mozgás öröm, ezért a következő lépés az, hogy válasszunk magunknak olyan mozgásformát, amelyet szívesen csinálunk. Figyelembe kell vennie az életkort, a fizikai és fittségi állapotot, a meglévő betegségeket, a gyógyszerszedést, illetve, mi az, ami a mozgásában akadályozza. Ez lehet térdfájás, derékfájás, korábbi műtétek vagy idegen anyag a testben.

Amit mindenkinek kortól, nemtől függetlenül javasolni lehet, az vagy a gyaloglás a szabadban, esetleg futópadon vagy kerékpározás az edzőteremben és a szabad levegőn. A fokozatosság elvét betartva, innen már el lehet indulni.

 

VK: Melyek azok a mozgásformák, edzéstípusok, amelyek viszonylag hamar látványos eredményeket hozhatnak?
KG: A mozgás a táplálkozás megreformálásával együtt tud hatékony lenni. Az egyénre szabott mozgásformák a legjobbak, amelyek figyelembe veszik az egyén nemét, életkorát, fizikai és fittségi állapotát, mióta nem mozgott, valamint hogy gyermekkorában mennyire rendszeresen terhelték, volt-e sérülése, illetve milyen a kitartása, akaratereje.

Minden edzésformában a változatosságon van a hangsúly. Minél többféle mozgásformával próbálkozunk – gyaloglás, jogging, intervall tréning, futás, lépcsőzés, TRX, funkcionális edzések, labdajátékok, spinning, súlyzós edzése – a legfontosabb, hogy a vendégnek tetszen az adott mozgásforma, különben kedv hiányában gyorsan elmúlik a kezdeti lelkesedés.

kg3

VK: Egy héten hány edzést érdemes beütemezni, ha tartós eredményt szeretnénk elérni?
KG:
Minimum három alkalomnak van értelme, de a legideálisabb a heti öt alkalom – természetesen nem ugyanazon mozgásformával. Ha a heti háromszori mozgást elérem a vendégeknél, már nagyon elégedett vagyok. 😊

VK: Ha valakinek nincs rá lehetősége, hogy lemenjen egy terembe, akkor otthon milyen alakformáló vagy erősítő gyakorlatokat tud elvégezni?
KG: A lába minden embernek „kéznél van”, így lehet sétálni a szabadban, futni, joggolni, otthon TRX-ezni, esetleg gumiszalaggal erősíteni. Hasizom gyakorlatokat lehet egy partvis nyéllel is végezni. De ma már könnyen beszerezhető egy felfújható fitball labda is.

kg2

VK: A Facebook-oldaladon felkeltette az érdeklődésem egy PCOS-es lány története. Az inzulinrezisztencia (IR) és a sokszor mellé társuló PCOS (policisztás ovárium szinróma) miként küzdhető le?
KG:
AZ IR és PCOS esetén rosszul működnek a szervezet cukorral táplálkozó sejtjei, ami számos hormonális és anyagcseregondot okoz. Mindkét betegség esetén rettentően fontos a sport, hiszen a rendszeres testmozgás segít a szervezetnek, hogy hatékonyabban használja a hasnyálmirigy által termelt inzulint.
Nincs két egyforma ember, de a mozgás garantáltan jó hatással lesz a megkavart szénhidrát-anyagcserére.

A PCOS sokszor megnehezíti a teherbeesést. Köztudott tény, hogy a fizikai aktivitás jelentősen javítja a teherbeesési esélyeket.  Az anyagcsere felgyorsítására és az inzulinérzékenység növelésére a megfelelő intenzitású kardióedzés és az erősítő edzés (súlyzós, saját testsúlyos, eszközös stb.) kombinációja kiválóan alkalmas.

Az inzulinrezisztencia sajnos az egész életet végig kíséri, ezért NEM kampánysportolásról van szó!
A lényeg a rendszeresség, nem mellékesen pedig az, hogy örömet okozzon. Így tud a mozgás szépen lassan beépülni mindennapjainkba. Már egy edzés hatására is megemelkedik a szervezet alapanyagcsere- szintje, és javul a sejtek inzulinérzékenysége átmenetileg. Igazán tartós eredményt heti 3-4 edzéssel lehet elérni.
Ne felejtsük el, az edzés mintegy 12 órán át pozitív hatással van a szervezetünkre.

VK: Mi az igazság azzal kapcsolatban, hogy 70-80 százalékban az étrenden múlik a tartós fogyás titka, és csak 20 százalékban a rendszeres testmozgáson?
KG: Ebben a témában eltérők a vélemények. Szerintem 50-50 százalék. Egy jó étrend nagy segítség lehet a célok elérésében, de ugyanakkor nagyon sokat tud hátráltatni is, ha nem megfelelő a táplálkozás az életmódváltásnál.
Ha az ember nem lép ki a komfort zónájából a táplálkozás terén is, akkor ugyanazokat a köröket futja, nem lesz változás és hatékony az eredmény sem, ezért lankad a kedv. Ez egy huszonkettes csapdája.

VK: Miként tartható fent a kezdeti lelkesedés?
KG: Megfelelő motivációval és egy motiváló edzővel, aki emberileg is támogatja a páciensét. Sokszor nem jó edzőnek, inkább jó embernek kell lennünk, simogatnunk és pofoznunk is egy kézzel.
Úgy gondolom, hogy a legjobb motivációs erő az eddigi eredmények értékelése és a tudatosság.

kg4

VK: Közeleg a bikiniszezon. El tudunk-e érni látványos eredményt két-három hónap alatt?
KG: Nyár előtt mindenki át szeretne alakulni, de ez lemondások nélkül és félerővel nem megy. Három hónap elegendő arra, hogy látványos eredményeket érjünk el a súlyunk és a formánk tekintetében. Nagyon fontos, hogy három hónap után ne süllyedjünk vissza a mozgás nélküli életünkbe egy nagy szelet zsíroskenyérrel, mert akkor a formánk és a súlyunk is visszatér az eredeti állapotába. Ha valamit már elértünk, akkor abból táplálkozva szépen lassan, de kitartóan, célirányosan haladjunk előre.

Ha ne adj Isten, nagyon megkívánunk egy fagyit, nyugodtan megehetjük, ha utána le tudjuk mozogni, és vissza tudunk állni a tudatos és tervszerű, kiegyensúlyozott táplálkozásunkra.

Ha valakinek ezekután megjött a kedve egy kis mozgáshoz, forduljon bizalommal Kovács Gabriellához, aki személyi edzéseket, kiscsoportos korrekciókat (lábfej deformitások, gerincferdülés, derékfájdalom kezelése), spinninget, csoportos funkcionális és TRX órákat is tart.

További részletekért keressétek fel  Facebook-oldalát! 

Képek: Kovács Gabriella – személyi edző Facebook-oldala

Reklámok