„Apró célokat kell magunk elé kitűzni óriási elvárások helyett!” – interjú Forján Petra okleveles táplálkozástudományi szakemberrel

Napjaink slágertémája a helyes táplálkozás, az egészséges életmód. Mindez fokozottan felértékelődik a bikini szezon közeledtével, mert a strandokon és a fürdőkben vagy csak a nyári ruhákban az utcán sétálva szinte mindenki szeretné a legjobb formáját hozni. Forján Petra, okleveles táplálkozástudományi szakemberrel beszélgettem az életmódváltásról, a mindennapokban is könnyedén alkalmazható egészségmegőrző tippekről, hatékony fogyókúrákról és az egészséges táplálkozásról.

petra

Viharsarki Kanapé: Milyen út vezetett téged el a táplálkozástudomány területéhez?
Forján Petra:
2014-ben végeztem a Semmelweis Egyetem táplálkozástudományi mesterképzési szakán. Mindig is érdekelt a téma, az előző két diplomám is ehhez a területhez kapcsolódik és jelenleg csoportos fitness instruktornak tanulok. Az a célom, hogy a megszerzett ismereteimmel segítsek a hozzám fordulóknak táplálkozási és mozgási kérdésekben egyaránt.

VK: Hogy néz ki egy magánrendelés menete?
FP:
Elmondja az egyén, hogy mik pontosan a céljai, milyen problémákkal küzd. Közeleg a nyári szezon, előkerülnek a bikinik, a fürdőruhák, a legtöbbször az a kérdés hangzik el, hogyan tud fogyni valaki, hogyan tud szálkásítani. Gyakori probléma még, hogy valaki elkezd egy fogyókúrát, de megáll a fogyás egy idő után, és jön a tanácstalanság, hogy hogyan tovább. Az is gyakori, hogy elkezd valaki egy diétát, egy hónapig bírja, be tudja tartani a szabályokat, de utána a farkaséhség legyűri a kitartását.
Cukorbetegek is meg szoktak keresni a speciális diétájuk miatt, de arra is van példa, hogy kisebb panaszai vannak, viszont ezzel orvoshoz még nem szeretne fordulni, és inkább eljön egy ilyen tanácsadásra, ahol egy rövid beszélgetés során fény derülhet a problémára, segítségemmel pedig megbeszéljük, hogy az életmódjában hol szükséges változást eszközölni vagy javaslom, hogy keressen fel egy szakorvost.

VK: A lelki problémákkal te mennyire foglalkozol? Mert gyakran tapasztalható az, hogy valami belső gond akadályozza a fogyni vágyót abban, hogy megszabaduljon a felesleges kilóktól.
FP:
Legvégső esetben hozom elő ezt a témát. Csak akkor, hogyha azt látom, hogy bár az étrend és a mozgás is rendben van, de a fogyás nem indul be. Olyankor szoktam rákérdezni a családi körülményekre, magánéleti szálakra. Érte-e a közelmúltban olyan trauma, ami miatt nem tud fogyni. Viszont én nem vagyok pszichológus, nincs ilyen irányú végzettségem, ebben nem tudok hathatós segítséget nyújtani. De ha látom, hogy nagy a baj, akkor javasolni tudom, hogy keressen fel egy szakembert, aki oldani tudja a blokkjait.

petra_egy csipetnyi

VK: Mennyire érdemes felülni a manapság divatos diétáknak, mint a paleo vagy a low carb?
FP:
Mindig azt vallottam, hogy a szélsőséges irányzatokat nem szeretem. Meg kell keresni az arany középutat. A nyári szezon előtti divatdiéták, amelyek két hónap alatt bombatestet ígérnek, nem tartanak sokáig, és nem is egészségesek.
Egy olyan egészséges életmódot kell kialakítani, amibe azért olykor-olykor belefér egy-egy süti, egy italozás a barátokkal (természetesen mértékkel J) vagy egy kis nyaralás alatti bűnözés klasszikus strandételekkel.
Viszont arra törekedni kell, hogy minimum 75 százalékban egészségesen étkezzünk. Mindenre meg lehet találni az egészséges alternatívát. Legyen szó süteményekről vagy főételekről.
Személy szerint tiszteletben tartom, hogy valaki vegan vagy paleo életmódot folytat, bár szakmailag merülnek fel kérdéseim ezekkel kapcsolatban.

VK: Nézzük egy konkrét példát. Hogy érdemes egy irodai munkát végző személynek összeállítani a napi étrendjét?
FP:
Ez eléggé személyre szabott. Első lépésként én (mindenkivel) a hozzám fordulókkal kitöltetek egy kérdőívet, ez 15-20 kérdésből áll. Az alapadatok mellett, mint nem, kor, súly, magasság,  felmérem azt, hogy kinek milyen szokásai vannak, mit sportol, milyen munkát végez, hányszor táplálkozik egy nap, hányszor igényli hogy főtt étel kerüljön elé az asztalra stb..
Egy sémát nem lehet mindenkire ráhúzni, ráerőltetni, és azok a diéták, amelyeket a magazinok is népszerűsítenek, sokszor ezt követik. Így megvan rá az esély, hogy az ott ajánlott étrendekkel még a maradék kedvét is elveszik egy változtatni vágyónak.
Továbbá figyelembe kell venni, hogy az az ülő munkát folytató személy több kalóriát használ fel, aki a 8 óra munka mellett sportol is, mint az, aki minimális mozgást végez. Ugyancsak megint más étrendet kell összeállítani téli vagy nyári időszakban.

VK: A délutáni fáradtság sokakat maga alá gyűr. Ilyenkor többen kívánják az édességeket, a magasabb kalóriatartalmú ételeket, amelyek akár egy csapásra tönkretehetik az addigi fáradozásokat. Hogy lehet ezeket a hullámvölgyeket elkerülni?
FP:
Nem egyszerű, mert néha a napi 24 óra tényleg nem elég.  Egy kis átmozgatással vagy egy munka utáni sétával fel tudunk frissülni. Eleinte persze erre rá kell hangolódnunk, de egy bő hónap után a szervezet igényelni fogja mindezt, napi rutinná válik.

VK: Mi az oka annak, hogy egyre több laktóz- és glutén érzékeny emberről hallani?
FP:
Ez is egy összetett probléma. Stresszesek a mindennapjaink, szennyezett a levegő, az élelmiszereinket különféle ízfokozókkal, tartósítószerekkel dúsítják. Utóbbi eljárásokkal az a cél, hogy minél többet fogyasszanak ezekből a műételekből az emberek. Ez magával hozta, hogy legyengült az immunrendszer. Régebben is előfordultak ilyen betegségek, de nem volt ennyi vizsgálat, hogy ez kiderüljön. Tény, hogy régebben nem fogyasztottak ennyi lisztes élelmiszert. Sütöttek egy kenyeret, és az elég volt egy, másfél hétig. Ma pedig akkor veszünk magunkhoz kenyeret és péksüteményt, amikor csak akarunk. Ehhez jön még hozzá a mozgás kérdése is, hiszen régen alig beszélhettünk arról, hogy mozgásszegény életmód okozott valakinél betegséget. Sarkítva elmondható tehát, hogy ezeket az intoleranciákat a modern életstílus is okozza a genetikai hajlam mellett.

VK: Mennyire igaz az, hogy a fogyást a méregtelenítés indítja be? Hogy érdemes ebbe belevágni?
FP:
Ha valaki eldönti, hogy fogyni szeretne vagy változtatni az életmódján, akkor valamit el kell hagynia az addigi szokásai közül. Például nem tesz a kávéjába cukrot, a fehér kenyér helyett teljes kiőrlésűt választ vagy a rántott húsok helyett natúrszeletekre vált. Ha a feldolgozott szénhidrátokat elhagyja, már azzal könnyíti a szervezetét. Már ezektől beindul a változás. Míg a léböjt kúrák, a 9 napos programok során az „önsanyargatás” elveheti azt a kis motivációt is, amely szükséges ahhoz, hogy igazán életmódot tudjunk váltani, tenni tudjunk magunkért.

bikini

VK: Mi számít normális súlyvesztési tempónak egy fogyókúra estén?
FP:
Heti fél-egy kiló. Természetesen ez attól függ, hogy mekkora feleslege valakinek. Mondjuk 10 kiló esetén a heti fél kiló a legreálisabb. Ha az elején gyorsabb is a folyamat, nem kell megijedni, mert lelassul, és így elkerülhetővé válik a jojó effektus.

VK: Mire érdemes odafigyelni, hogyha valaki otthoni körülmények között kíván időt szakítani a napi mozgásra?
FP:
Ez attól is függ, hogy tényleg valaki a „nulláról” indul, és korábban csak az iskolai testnevelés órákon mozgott, vagy rendelkezik némi sportmúlttal. Az interneten és a legnagyobb videó megosztó oldalon is rengeteg otthon is végezhető gyakorlatot találni. De érdemes lehet egy vagy két alkalom erejéig konzultálni egy személyi edzővel is, mert az a személyre szabottabb. Ha pedig végképp azt érzi valaki, hogy egyedül nem megy, és neki egy csoportra van szüksége ahhoz, hogy rávegye magát a rendszeres mozgásra, akkor konditermek és fitneszközpontok tucatjai között válogathat.

VK: Hogy vehetik fel veled a kapcsolatot az életmódváltásban gondolkodók?
FP:
A Csabai Bioklinikán van rendelésem. Ott be tudnak hozzám jelentkezni. Nemrég elindult a Facebook oldalam. (Az alábbi linken érhető el: https://www.facebook.com/Forj%C3%A1n-Petra-oldala-121225818273391/?fref=ts – szerk.), de emailben is bárki meg tud. Nemrégiben a Phaedra Rendezvényközpontban tartották meg a Vortexpo néven futó életmód fesztivált, ott is jelen voltam.

VK: Mit üzensz az olvasóknak? Hogy tudnak felkészülni a nyárra?
FP:
Nem szabad másokhoz hasonlítani magunkat! Mindenkinek más a szervezete , az alkati sajátossága. Önmagunkból kell kihozni a legjobbat! Apró célokat kell magunk elé kitűzni óriási elvárások helyett! Ezek az álmok könnyebben elérhetőek!

Képek forrása: Forján Petra oldala, cosmopolitan.hu

Mia

 

Advertisements

„Apró célokat kell magunk elé kitűzni óriási elvárások helyett!” – interjú Forján Petra okleveles táplálkozástudományi szakemberrel” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólások lezárva.