Mindannyian voltunk már Nyilas Misik

Ahogy azt hallani, a Békéscsabai Jókai Színház mostani évadában főként gondolkodásra késztető, komoly darabok kerülnek a színpadra, amelyek egyben a szívünket is megérintik. 2016-ban ehhez nyújtott remek bemelegítést Móricz Zsigmond Légy jó mindhalálig című regényének színpadi változata, amelyet 24 év után Seregi Zoltán, a színház direktora állított a színpadra.

légyjó2

Hosszas válogatás és kemény munka előzte meg Békés megyében az általános iskolások számára kötelező olvasmányból készült színpadi darabot, amelynek gyermekszereplőit több helyszínen hallgatták meg a szakemberek. A szerepekre 144 fiú pályázott, közülük kerültek ki azok a zömében kamaszkoruk előtt álló fiúk, akik egy életre szóló élménnyel gazdagodhattak a színház világában és ártatlanságukkal, eleven játékukkal elvarázsolhatták estéről-estére a megyeszékhely közönségét.

Majdnem két és félévtizeddel ezelőtt már nagy népszerűséggel játszották a Viharsarok szívében a musicalt, amelyben akkor ma már olyan nagy nevek tűntek fel, mint Sánta László vagy Szente Vajk. A tanárurat pedig akkoriban a mostani szereposztásban Pósalaky úrként megjelenő Vikidál Gyula alakította, akinek megjelenése és erőteljes hangja akkor is uralta a színpadot.
De a fókusz természetesen ki máson is lenne, mint Nyilas Misin, akit felváltva Bolla Márton és Kozák Ádám formált meg.

légyjó3

A történet mindenki számára ismert. A századfordulón járunk a cívis városban, Debrecenben, ahol a református kollégium falai között a tanítók embert igyekeznek faragni a nebulókból. A fiúk közül kiemelkedik a szegény sorból való, tehetséges és jellemes tanuló, Nyilas Misi, aki nagyon szeret debreceni diák lenni, de egyre több pofon éri még abból a világból is, amelybe vágyik: a felnőttekéből.
Az eleinte kissé naiv fiúcska szemében a felnőttek bölcsek, tudnak viselkedni és nem ártanak egymásnak. Azonban ahogy a történet halad előre, egyre inkább világossá válik számára, hogy bár bizonyos gyermeki dolgokat elhagynak az általa bálványozott idősebbek, a játékaik talán még kegyetlenebbé válnak a családokon, hivatalokon és a munkahelyek falain belül. Épp ezért is nevezik Móricz regényét társadalmi regénynek. Hiszen felvonultatta a kiegyezést követő évtizedek Magyarországának valamennyi társadalmi rétegét, a jómodú polgári családtól kezdve a szerencsejátékokon minden vagyonát  elherdált dzsentriken át egészen a legegyszerűbb parasztemberekig. Valamennyi réteget összekovácsolt a regényben és a musicalben egyaránt egy közös kitörési lehetőség: a gyermek. A gyermek, akibe megéri belefektetni az energiát és a pénzt, aki kiművelt emberfővé válva segít majd felvirágoztatni családját, és a közösség megbecsült tagjaként öregbíteni legfőként a família hírnevét.

légyjó4

Bár az iskolai jelenetekben megjelentek a gyermekjátékok, egymás ugragátása, a hangsúly az emberi kapcsolatokra és a becsületre helyeződött. Láthattuk, hogy a még szinte romlatlan fiúk hogy szakadnak két vagy három táborra egy-egy társuk vagy egy-egy helyzet kezelése érdekében, miképp dolgoznak vagy zárnak össze bizonyos szituációkban. A gyermeki hevesség mögött már a kiforróban lévő értékrendszerek kialakulását is nyomon követhettük.
De az iskola csak egy kis szelet a nagybetűsből. Sokszor inkább töltött be burok szerepet, az igazán kemény kalandok és pofonok Misit is a falakon túl várták. A gazdag családban találkozott a telhetetlenséggel, a hedonizmussal, amelyet Törökék fia (Vadász Gábor) képviselt. Ezzel szemben látta, hogy Doroghyék milyen hatalmasat zuhantak a felelőtlenség és a játékszenvedély miatt. Lányuk Bella (Köböl Lilla), akibe a kis főhős bele is szerelmesedett, ebből a lehetetlen közegből próbál kitörni, és a katarzísban meghoz egy olyan döntést, amely erkölcsileg nem helyes. Tovább árnyalja ezt a képet Pósalaky (Vikidál Gyula), a város egykori tanácsnokának alakja, aki megtanítja Misit arra, hogy ebben a hazug világban is helye van az igazmondásnak, az tesz különbbé, és oldja fel a feszült helyzeteket.

légyjó1

Mikor Misit a megfújt lutri miatt meghurcolják, és felcsendült mind az ő, mind a Valkay tanár úr (Katkó Ferenc) éneke, szem nem igen maradt szárazon a nézőtéren. Szinte mindenki beleélte magát egy percig a véletlenek kegyetlen összjátékának áldozatául esett fiú szerepébe.
Hiszen kit nem vádoltak már meg ártatlanul, kit nem használtak ki vagy próbáltak befeketíteni!? Az élet iskolájában ezen mindenki átesik, néha többször is. Az erőtlen ilyenkor padlót fog, és erejét vesztve arrébb kúszik, de az erős, ha nem is rögtön, de összekapja magát, feláll, és újult erővel kivonul a csatamezőre. Mert bár a szerzett sebek még évek múltán is fájhatnak, de ez a sajgás arra emlékezteti a “tulajdonost”, hogy minden túlélhető! S bár néha az isteni igazságszolgáltatás késik, a jó Öreg ott fent, nem felejt, és a vádlóból, a kártevőből könnyen lehet rövid időn belül áldozat.
Misi számára is van újrakezdés, tanulmányait Sárospatakon folytathatja, és évekkel később kiforrott, erős egyéniségként a katedrán állva adhatja át tudását, és nevelheti a jövő generációját.

A farkas törvények világában is megéri jónak, igaznak maradni. Mert lehet, hogy néha lerongyolódunk, a megszerzett tapasztalatoknak “hála” óvatosságunk és meggondoltságunk előrébb tud minket vinni, és emberek tudunk maradni az őrült zajban is, mindhalálig!

Képek forrása: Jókai Színház hivatalos oldala

Mia

Advertisements