“Hivatás az életért!” – Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője Makón

Szerda este tartotta előadását Makón Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat Kommunikációs és PR vezetője, szóvivője. A Közéleti Klub házigazdája Márton Imre önkormányzati képviselő, a Városépítők Társaságának elnöke volt. A több mint két órás program során az OMSZ múltjáról, jelenéről és jövőjéről is hallhatott a közönség.

DSCF3166

Győrfi Pál elmondása szerint a budapesti Markó utcai mentőpalota Európa első mentőállomásának kialakított épület volt. Ez egy polifunkciós épület, amelyben Európa talán legnagyobb mentőmúzeuma is található az első emeleten. A múzeumok éjszakáján nagy sikert szokott aratni, határon túlról is sok érdeklődő látogatja meg minden évben. Megemlítette, hogy idén átalakul az Operabál, és Ezüst Rózsa Bál néven rendez jótékonysági gálát a Magyar Állami Operaház. A karitatív célt szolgáló estélyen befolyt összegből az OMSZ számára kívánnak egy teljesen felszerelt mentőautót vásárolni.

Előadásában említést tett a kezdetekről, így merült fel Dr. Kresz Géza neve. Győrfi humorosan megjegyezte, hogy habár a néhai magyar orvos vezetékneve megegyezik a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása szavakból összeállított mozaikszóval, de nem az ő nevéhez fűzödik a “KRESZ” kitalálása. Egyébként az ő kezdeményezésére alakult meg a Budapesti Önkéntes Mentőegyesület (BÖME), azaz a szervezett magyarországi életmentés kiötlése.

Az Országos Mentőszolgálat, amely idén fogja ünnepelni fennállásának 66. évfordulóját, Magyarország legnagyobb egészségügyi intézménye, amely nem hasonlítható össze például a kórházakkal, hiszen az OMSZ inkább egy mobilegység.

DSCF3151

Az előadás során múltidéző képeket láthattunk kivetítve, például a legrégebbi mentőt, amely egy lófogatú mentőkocsi volt. Miután a technika fejlődött, megjelentek a motorhajtású autók, amelyekben ekkor még sajnos nem volt hely a betegeknek. Igaz, nem is vitték a betegeket sehova, nem is volt nagyon hova, hiszen kórházak nem léteztek, az ispotályok pedig általában nagyon messze voltak. Kiemelte, hogy a mentő-gépkocsivezetőket ekkor nagy tisztelet övezte, hiszen kevesek voltak azok, akik autót tudtak vezetni. Más országokkal ellentétben Magyarországon megmaradt a mentő-gépkocsivezető külön foglalkozásként, ez többek között a korkedvezményes nyugdíjra vezethető vissza.

Haladva a korral, később funkcionális javítások léptek életbe, lett hely a betegeknek a mentőkben. A Nysa mentőautó láttán szóba került a népszerű Szomszédok magyar teleregény is, amelyben Kulka János színész Mágenheim Ádám mentőorvost alakítva ugyanilyen autóval furikázott Budapesten. Nem mellesleg, a Markó utcai épületben is forgattak, tette hozzá Győrfi.

Az OMSZ első profilja az életmentés, és másodsorban a betegszállítás volt a rendszerváltásig, ugyanis utána megjelentek a magánszolgáltatók, így a mentőknél 2007-ig csökkent a betegszállítás mértéke. 2007-től egyáltalán nem végeznek betegszállítást, mert azt csak magáncégek tehetik meg. Ezáltal letisztult a mentők feladatköre, amely életmentésre, súlyos betegellátásra koncentrálódik.

DSCF3161

Győrfi Pál megosztott velünk pár információt a tavalyi statisztikákkal kapcsolatban. 1 millió beteget láttak el, amely torz adat, mert sok esetben egy emberhez többször is ki kellett menni, továbbá nem mellékes, hogy a népegészségügyi mutatók Magyarországon elkeserítőek, hiszen sokkal több szív- és érrendszeri, illetve egyéb más súlyos beteg van a többi európai országokhoz képest. 33 millió futott kilométer, 78% arányú 15 percen belüli kiérkezés. Megjegyezte, hogy nincs nemzetközi norma, hogy egy mentőautónak mikorra kell kiérne a helyszínre, természetesen a lehető leggyorsabban. Ha belegondolunk 100-ból 22 esetben érnek ki 15 percen túl. Fő céljuk, hogy ezt az arányt javítsák, de megemlítette, hogy a legfejlettebb országokban is, például Németországban 90-95% az arány, tehát sehol sem maximális. Győrfi szerint az embereknek látniuk kell, hogy a mentők önmagukban kevesek az életmentéshez, hiszen akárhogy is igyekeznek, 5-10 percen belül nem nagyon tudnak kiérni, pedig a legéletveszélyesebb esetekben, akár egy hirtelen szívmegállásnál az első 4 percben el kell kezdeni az újraélesztést. Így csak akkor lehet sikeres az újraélesztés, ha aki éppen ott tartózkodik, az tudja mit kell tennie.

A Mentőszolgálatnál összesen 7055 dolgozó, 771 mentőautó, 231 mentőállomás és 7 légibázis van. A légibázis kapcsán megemlítette az utóbbi években nagy vihart kavart Szeged-Szentes helyi légibázis ügyét. A bázis Szentesre helyezésének legfőbb oka az volt, hogy így nagyobb területet tud lefedni, mint Szegeden, hiszen ott a hatósugarának fele az országhatáron át nyúlik. A mentőhelikoptert látva a kivetítőn az a kérdés irányult a hallgatóság felé, hogy körülbelül mennyibe kerülhet egy darab. A legmagasabb licit 100 millió forint volt. Erre Győrfi elmondta, hogy ugyan a világ legkorszerűbbjei közé tartoznak (még a Medicopter 117 sorozat gépénél is korszerűbb), de egy darab mentőhelikopter ára 1 milliárd 200 millió forint. Szó esett még a mentőmotorokról, mentőrobogókról is. Igérte, hogy mentőrollert és gördeszkát nem terveznek bevezetni.

Az Európai Uniós források kapcsán megemlítette, hogy a TIOP 2.2.1-es fejlesztési program keretében 22 új mentőállomást építenek, 60 régi állomást dinamizálnak (részleges, vagy teljes feljújítás), 200 új mentőautó, és számos új műszer kerül az OMSZ tulajdonába. A TIOP 2.3.4 keretében pedig a mentés-irányítási rendszer újul meg, amelynek debütálását május 26-ra tervezik.

Győrfi az Uniós források bemutatásával fejezte be előadását. Mint minden Közéleti Klub eseményen, lehetőség volt itt is kérdések feltételére. Szó volt a mentősök “traumatizáló lelki élmény” feldolgozásáról, a lelki inzultánsokról. Elmondta, hogy a mentőszolgálatnál ma már pszichológusok is vannak, akik segítenek ezeken a negatív élményeken túljutni. Tervezik, hogy önvédelmi tanfolyamokat indítanak a testi inzultánsok ellen, ugyanis évente 7-10 esetben 8 napon túl gyógyuló sérülést szereznek a mentősök, amelyek általában csonttörések.

DSCF3141

Győrfi Pál szóvivő előadása remek hangulatban telt, a Közéleti Klub szervezői ismét emlékezetes programot kínáltak az érdeklődőknek. Mint Márton Imrétől, a Városépítők Társaságának elnökétől megtudtuk, idén is több ismert, közéleti ember lesz a vendégük.

Dani

Képek forrása: Viharsarki Kanapé

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s